De week van Wilma: een kijkje in de werkweek van een Principal HR Consultant

Maandag 18 november 2019

Ik ben een ochtendmens, dus mag ik vanmorgen – zoals meerdere keren – de deur van het kantoor openen en het licht aan doen. Laptop open en meteen aan de slag. Het eerste uur is het rustigst en dus potentieel het uur om nog in alle rust de dag voor te bereiden. Met een dubbele espresso bij de hand de stukken voor vandaag opgezocht en voorbereid (en tussendoor nog even de vaatwasser uit- en ingeruimd; dat hoort erbij 😊). Wat staat er op de agenda voor vandaag? Om 10.00 uur start op kantoor een zitting van een Toetsingscommissie om de indelingen, door individuele organisaties op sectorniveau gedaan, te toetsen: worden functies van een gelijke inhoud gelijk ingedeeld? De commissie bestaat uit drie leden, ik mag de voorzitter zijn. Er staan 15 te toetsen functies op de agenda en de voorbereiding voor de commissie die in december op de planning staat. Tegen 12.00 uur ronden we af. Tijd voor de lunch. Op kantoor is dat altijd een feestje: uitgebreid (salade)buffet, vers brood en broodjes, lekkere kazen, soep en altijd een bijzonder warm bijgerechtje. “All you can eat”, voor een vast bedrag. Niet zo raar dat veel collega’s op den duur toch maar besluiten om eigen boterhammen mee te nemen. Dat is niet voor de kosten, maar voor de calorieën 😊! Een superlekkere arbeidsvoorwaarde!
In de auto voor een acquisitiegesprek in Den Haag bij een organisatie die gelieerd is aan de zorg. Leuk gesprek. We mogen een offerte uitbrengen om hen te helpen een toekomstbestendig functiegebouw te maken met een marktconforme beloningsstructuur. Nu maar hopen dat dat lukt. Een leuke organisatie!

We blijven in Den Haag: halverwege de middag een overleg met de directie en MT van een goede doelen organisatie over hun nieuwe functiehuis en salarisstructuur. Het MT ‘worstelt’ met de resultaten van een benchmarkonderzoek en hoe dit te vertalen naar een voor hen passende salarisstructuur. Het is een goede doelen organisatie, dus we moeten wel op de loonkosten letten. We brainstormen over de mogelijkheden en komen tot een oplossing die de moeite waard is om door te rekenen. We komen stap voor stap dichterbij het vooraf bepaalde doel: een functiehuis dat duidelijkheid en transparantie over doorgroei biedt voor medewerkers met een voor de goede doelen marktconforme salarisstructuur.

Om 17.15 uur in de auto naar huis: het regent en het is donker. Niet altijd de beste combinatie voor een snelle thuiskomst. Het valt mee. Inclusief een stop bij het tankstation om de auto weer vol te tanken (“wilt u de CO2 uitstoot compenseren?”; huh, doen we dat ook al?) meld ik me tegen 18.30 uur thuis. Pff, hectische dag (maar wel leuk!). Morgen weer vroeg op!

Dinsdag 19 november 2019

Als (mijzelf) beloofd: vroeg op vandaag! Om 7 uur op kantoor in Utrecht beginnen, want nog iets uit te werken naar aanleiding van de gesprekken gistermiddag. Daarnaast is er om 8 uur een conference call gepland met het MT van een welzijnsorganisatie waar wat vragen zijn gerezen over mogelijke bezwaren naar aanleiding van de invoering van hun generieke functiehuis. Er is wat lichte ‘paniek’, maar gelukkig hebben wij die in een half uur kunnen bezweren.

Vervolgens in de auto om ervoor te zorgen dat ik om 9.00 uur in Nieuwegein ben. Vandaag geef ik samen met mijn collega Jan Tjerk namens HR Academy een Masterclass over het Ontwerpen van een moderne HR Cyclus. We bevinden ons met de 8 deelnemers van diverse organisaties in het goede en veilige gezelschap van heel veel politiemensen die hier vandaag en morgen ook een groots congres mee mogen maken. Gelukkig gebeurt er niets, behalve dan dat we een leuke en inspirerende Masterclass hebben mogen verzorgen voor onze deelnemers. We proberen hen handvatten (en bouwstenen) mee te geven om hun performance management methodiek anders in te richten dan wel om dat samen met hun organisaties te doen. Belangrijke lessen: ‘het succes valt en staat met goede leidinggevenden’ en ‘one size doesn’t fit all’! Het was een leuke dag. Op de congreslocatie nog even wat mailtjes wegwerken en om 17.00 uur is de werkdag weer om. Op naar huis!

woensdag 20 november 2019

Vandaag is het formeel mijn vrije dag. Na meer dan 35 jaar meer dan fulltime werken, ben ik vanaf 1 januari ‘parttimer’. En dat bevalt eigenlijk wel goed. Tijd voor andere zaken. Zo wil ik een deel van mijn tijd graag ter beschikking gaan stellen aan mijn medemensen die wat extra hulp kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om hun financiële zaken op orde te brengen en te houden. Ik doe dat hier en daar al; tijd om de kennis en kunde op dit vlak te professionaliseren. Zo reis ik vandaag naar Zwolle voor de Basisopleiding voor Bewindvoerders, waar de eerste dag van de module Budgetbeheer start. De opleiding vindt plaats bij Langhenkel-Talenter, de ‘grote zus’ van Human Capital Group: we maken deel uit van dezelfde holding, Future Groep. Hoe gaaf is het dat je als medewerker een opleiding kan en mag volgen bij een werkmaatschappij met wiens werkzaamheden je tijdens werktijd inhoudelijk niet zoveel te maken hebt! Fijn dat mijn werkgever ook deze persoonlijke wens mogelijk maakt. Ik blij, de werkgever een gemotiveerde medewerker 😊. Wel een pittig onderwerp overigens. De opleiding wordt gegeven door een docent uit de praktijk: een bewindvoerder. Zijn praktijkcases drukken je ook wel weer met de neus op de feiten: er is achter vele voordeuren meer aan de hand dan je denkt en weet! Iets om op de weg terug naar huis bij stil te staan. (Niet letterlijk overigens: het rijdt lekker door)! PS: de lunches op het kantoor in Zwolle zijn zeker zo goed als in Utrecht 😊.

Donderdag 21 november 2019

Vandaag mag ik afreizen naar Brabant voor een workshop over functiehuizen, beloning en performance management voor 6 medewerkers van een HR afdeling van een organisatie met een zo ontzettend leuk product; daar word je instant blij van! Een bedrijf dat is gericht op gaming: een kantoorhal vol met eenarmige bandieten, roulettetafels en black Jack spelen! Hoe gaaf is dat. Je begrijpt, zo’n workshop vraagt om regelmatige pauzes om even tussendoor je geluk te beproeven. Helaas (of gelukkig maar) hoefden er geen muntjes in. Het nadeel dat er dan ook niet wordt uitgekeerd. Dat is nou weer jammer 😃. De workshop is goed ontvangen. Het was een intensieve dag met veel te bespreken en voor de klant, veel om over na te denken. Wordt vervolgd (graag: kan ik weer een gokje wagen 😊).

Vrijdag 22 november 2019

De laatste dag van de week. Tijd om alle acties van afgelopen week te verwerken en de aanstaande week alvast voor te bereiden. De ochtend kan ik goed gebruiken om rapporten te bespreken met collega’s die zij voor klanten hebben opgesteld. Ik bespreek bevindingen en conclusies, probeer door te vragen om hier en daar nog wat steviger te onderbouwen en concrete aanbevelingen te formuleren. Een offerte afronden voor een mooi project (duimen dat het door gaat), afstemming met Business Control over uren, facturen en projectresultaten, nog even wat werk uitzetten en een startende collega op weg helpen. Daar tussendoor nog wat telefoontjes en mailtjes beantwoorden (een opdracht gaat door, yes!!) en het is alweer lunchtijd. Altijd een gezellige break van de dag en tijd om over andere zaken bij te praten dan werk alleen. Bijvoorbeeld wat de plannen zijn voor het aanstaande weekend. Meestal zijn dat zoveel plannen dat ik al moe word van de gedachte alleen. Ik verheug me op dat boek, die bank en dat dekentje. En vooruit, dat glas wijn 🍷. Maar zover is het nog niet: vanmiddag overleg met het MT en de managing consultants over de plannen voor volgend jaar. Er ligt een business plan voor 2020 waar we al eerdere concepten van hebben gezien en input op hebben geleverd. Het is een ambitieus plan, maar een ieder van ons staat er vierkant achter. Het is namelijk gewoon een goed plan 😊. Heb – naast dat weekend – nu al zin in 2020! Tot slot mag ik aan de collega’s nog mijn plan voor onze dienstverlening op het gebied van functiewaardering voor het volgend jaar pitchen, et als resultaat: “go for it” 😊. Super gaaf. Ik ga er voor!
Laptop afsluiten, collega’s fijn weekend wensen en naar huis. Helaas veel file 😕 (dat glas wijn is even wat langer weg), maar goed, geduld is een mooie eigenschap.
Na een volle, leuke en bevredigende en 700 kilometer lange werkweek doe ik om 18.00 uur de deur van het slot: het is weekend!!
PS: Onderstaande foto van het uitzicht vanaf mijn werkplek ‘s morgens om 7.00 uur. Dan mag het leeg zijn! 😊.
PS2: Vind je het leuk om een keer deel uit te maken van mijn werkweek, bel je me dan?

Top