DE WEEK VAN MONICA: EEN KIJKJE IN DE WERKWEEK VAN EEN INTERIM HR CONSULTANT

Vanaf midden september (2019) ben ik aan de slag als interim HR Consultant bij de DCMR Milieudienst Rijnmond. Na een eerste opdracht tot midden mei is deze verlengd tot het einde van het jaar (2020). Geweldig; want ik heb het ontzettend naar mijn zin!

Maandag

Werken bij een semi overheid tijdens COVID-19 betekent het goede voorbeeld geven; sinds eind maart werk ik volledig thuis. Na een ontbijtje start ik mijn computer op voor een 2-wekelijkse start met mijn collega-adviseurs. Er lopen namelijk veel mooie projecten en het is belangrijk dat hiertussen verbinding blijft. Ook moeten we zelf goed letten op de onderlinge verbinding; zo vanuit huis mis je toch best eens het sociale contact. Verder heb ik in de ochtend een overleg met een manager en Business Control over functiewaarderingen, formatie en bezetting en het inzetten van trainees en participatiekandidaten. De rest van de dag word ik geleefd door ad hoc klussen en het plannen van ons teamuitje. Want ja, ook als interimmer hoor ik er echt bij en sta ik hier zelfs voor aan de lat!

Dinsdag

Op dinsdagochtend komt altijd het management van de afdeling die ik adviseer bij elkaar. Als HR-adviseur sluit ik aan om goed feeling te houden met de business. Ook is in het overleg ruimte om iets te vertellen over mijn projecten: Strategische Personeelsplanning (SPP) en Het Nieuwe Werken (hoe gaan we aan de slag na COVID-19?). Dit leidde tot veel reactie. Fijn dat deze onderwerpen zo leven bij het management! Verder spreek ik deze dag een medewerker die haar opleidingsbudget zinvol wil besteden en hier graag met mij over van gedachten wilde wisselen. In de middag heb ik een bilateraal overleg met een manager en daarna een regionaal overleg met BRZO+ diensten in Nederland over het opleiden van personeel. De middag sluit ik af met een Business Update van Human Capital Group. Ik hoor hoe het gaat met de organisatie en mijn collega’s. Fijn ze weer te zien.

Woensdag

Vanochtend begon ik al voor half zeven. Morgen staat een belangrijke workshop SPP op de planning en deze vraagt nog wat laatste voorbereiding. Daarnaast werk ik verder aan de verkenning rondom Het Nieuwe Werken en heb ik een brainstorm met de recruiter uit mijn team. Een dag zonder afspraken, maar toch veel werk verzet en een voldaan gevoel.

Donderdag

De donderdagochtend start altijd met een overleg met het hele team. Even een rondje langs de velden, terugkoppelingen vanuit het DT, de nieuwste maatregelen rondom Corona, etc. Aansluitend spreek ik met mijn eigen ‘accountteam’. Deze bestaat naast ikzelf (HR-adviseur) uit een recruiter en een HR-medewerker. Samen houden we alles draaiende. We plannen een momentje om elkaar fysiek te ontmoeten. Met de recruiter werk ik nu al een tijd samen, zonder deze ooit in het echt te hebben gezien. Hoog tijd dus! De middag geef ik een drie-uur durende online workshop aan het directieteam. We bespreken welke ontwikkelingen op de organisatie afkomen en wat dit betekent voor de kwaliteiten van het leidinggevend kader. Wat een kick om dit te mogen begeleiden!

Vrijdag

De vrijdagen werk ik altijd maar een ochtendje dus die vliegt voorbij. Ik heb twee overleggen met managers en rond wat losse eindjes af. Dit lukt niet helemaal, maar ik heb wel geleerd: volgende week weer een nieuwe week. Het werk is nooit af en ondanks dat ik mijn werk bijna als hobby zie, heb ik ook wel erg veel zin in het weekend!

Bedankt voor het lezen! Je kan mij bereiken op het nummer  06 30 71 54 37, via LinkedIn of per e-mail molsthoorn@humancapitalgroup.nl

Top